Radio Bingo

Actueel

Corona: Roeselare Helpt

17-03-2020

Corona: Roeselare Helpt

De stad Roeselare wil alle informatie bundelen in één overzicht en een antwoord bieden op de vragen die dagelijks worden gesteld aan de medewerkers van de Stad- en OCMW-diensten. Alle recente informatie kan je terugvinden op www.roeselare.be/corona.

Mondmaskers maken voor onze zorgverleners
Wie zelf mondmaskers wil maken, zal onze hulpverleners daar echt een enorm plezier mee doen. Het is uiteraard van cruciaal belang dat daarvoor het juiste materiaal wordt gebruikt. AZ Delta stelt hiervoor dubbele stof ter beschikking, die niet meer dubbel geplooid moet worden. De Stad Roeselare staat in voor de bedeling. Die kan ook tot bij jou thuis gebracht worden.

Wie mondmaskers voor onze zorgverleners wil maken: meld je aan via het gratis nummer 1788 of de website www.roeselare.be/roeselarehelpt. Verdere informatie ontvang je daarna. We willen er wel op wijzen dat er enkel mondmaskers binnengebracht mogen worden, gemaakt met stof die aangeleverd werd door de Stad.

Rol van de huisarts
Ook onze huisartsen zijn momenteel overbevraagd. Graag geven we enkele richtlijnen mee om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen in deze belangrijke eerstelijns hulpverlening.

- Voel je je ziek? Bel in eerste instantie naar je huisarts. Hij zal je onmiddellijk al telefonisch advies kunnen geven of doorverwijzen indien nodig. Ook digitale kanalen zoals email of WhatsApp behoren tot de mogelijkheden.
- Dringende niet infectieuze raadpleging in de huisartspraktijken blijven wel mogelijk, uiteraard mits inachtneming van preventieve maatregelen.
- Huisbezoeken zijn ook mogelijk. Je huisarts zal langs komen als hij dat noodzakelijk acht.

Oproep voor een teken van dankbaarheid voor onze zorgverleners
Als Stad roepen we ook graag nog op voor een symbolische actie op vrijdag 20 maart om 12 uur om onze zorgverleners, die deze weken bergen werk verzetten, te bedanken. Dit doen we door samen een applaus te geven door de ramen van onze huizen en appartementen. Het is uiteraard niet de bedoeling samen te scholen en we blijven de afstandsregels respecteren. We willen alleen met een klein gebaar onze dankbaarheid en respect tonen. Je kan ook een wit laken buiten hangen als symbool voor hoop, toewijding en nederigheid.

Impact op betalend parkeren
De maatregelen in het kader van het coronavirus Covid-19 hebben ook hun impact op de werking van NV Parkeren Roeselare. Een overzicht:

Het betalend parkeren op straat aan de parkeerautomaten wordt tijdelijk opgeschort.
De betaalautomaten worden buiten gebruik gesteld. Het zal niet mogelijk zijn om er geld in te steken.Voor de duur van de opschorting zullen er door nv Parkeren Roeselare geen controles gebeuren op het betalend parkeren. Mensen die hun wagen parkeren in een blauwe zone zullen geen retributie ontvangen indien de parkeerschijf niet voorligt of de parkeerduur overschreden wordt. Deze maatregel ging in vanaf woensdag 18 maart 2020 om 12 u. Mensen die vanaf woensdag 18 maart na 12 u. toch betaald zouden hebben, kunnen zich in eer en geweten wenden tot een parkeershop (telefonisch en per mail). Mits opgave van nummerplaat en rekeningnummer kunnen zij hun betaling terug krijgen.

Ondergrondse parkings gratis
Vanaf donderdag 19 maart 2020 is parkeren in één van de parkings De Munt, Wallenparking en De Moerman voorlopig gratis. De slagbomen zullen zich automatisch openen bij inrit of uitrit en bezoekers hoeven geen ticket te nemen of naar de automaat te gaan.

De medewerkers in de parkeershop in parking De Munt zullen met gesloten deuren werken. Zij zijn tijdens de openingsuren telefonisch en per mail te bereiken.

Laatste informatie is terug te vinden op www.parkeren.beMeldpunt 1788
Het bestaande callcenter 1788 van de Stad Roeselare werd uitgebreid met een aantal medewerkers. Heb je als inwoner van Roeselare vragen over corona? Dan kan je terecht op het gratis nummer 1788. Alle hulp- en zorgvragen van burgers worden er in alle vertrouwelijkheid behandeld. Het callcenter is bereikbaar op weekdagen van 8u30 tot 12u en van 13u30 tot 17u, ook op zaterdag van 8u30 tot 12u.

Verbindingsplatform Roeselare Helpt

Stad Roeselare heeft een centraal platform opgericht: Roeselare Helpt. Met dit platform wil men actief de vele vrijwilligers ondersteunen. Medewerkers van Stad Roeselare en OCMW combineren de hulpvragen met het aanbod van vrijwilligers en proberen op die manier zoveel mogelijk mensen snel te helpen. Op www.roeselare.be/roeselarehelpt worden alle hulpvragen gebundeld en kan je zien hoe je zelf je steentje kan bijdragen als vrijwilliger. Ook mensen die zelf hulp kunnen gebruiken, kunnen hier terecht.

Roeselare ondersteunt horeca en handelaars
Roeselare neemt het engagement om naast de bestaande steunmaatregelen op Vlaams en federaal niveau, de economische schade te helpen verlichten. Er is een horeca-platform opgericht door een Roeselaars bedrijf, digital agency “Your Mind Our Work”. Het gratis platform www.steundehoreca.be stelt horecazaken in de mogelijkheid om thuislevering en/of afhaling te organiseren en te groeperen. Handelaars die zich graag willen registreren, kunnen dit doen via https://steundehoreca.be/registreren. Roeselare zal ook diverse vormen van afhaalsystemen en andere webplatforms verder promoten.

      
  •   

 

IN DE AGENDA

WIN WIN WIN!

Sla ons smsnummer 0468 17 107 2 op in je gsm of smartphone, luister Radio Bingo, sms het juiste codewoord en win! Ontdek op deze pagina wat je allemaal kan winnen op Radio Bingo!